Indhold:
En klub, der er karakteriseret ved et stort frirum for børnene, og som arbejder med at udvikle børnenes selvstændighed og ansvarlighed samt deres sociale kompetencer.
En klub, som motiverer børnene til at være aktive og demokratiske, og hvor børnene har indflydelse på tilrettelæggelsen af hverdagen i klubtilbuddet.
En klub, der er karakteriseret ved
o En anerkendende tilgang til målgruppen
o Pædagogisk kvalitet
o Pædagogisk overvejelse
o Fokus på børnenes trivsel og udvikling
o Fokus på børnenes ressourcer
o Rummelighed
o Relevante fysiske rammer (lokaleforhold og udendørs faciliteter)
o Fokus på aktiviteter i forhold til sundhed
o Fokus på fysisk aktivitet
En klub, hvor udbuddet af aktiviteter
o Skal have en overordnet pædagogisk hensigt tilpasset børnenes udviklingsniveau
o Skal være med til at udvikle børnenes sociale og personlige kompetencer
En klub, der er med til at sikre et fokus på lokalområdets ressourcer, herunder det lokale kultur- og fritidsliv.
En klub, der som helhed indgår i den tværgående indsats for udsatte grupper af børn og unge.
Samarbejde:
En klub, der er forpligtet påat samarbejde
o Med undervisnings- og fritidsdelen på skolen
o Med distriktets ungdomsklub
o Med SSP
En klub, hvor forældrene sikres indflydelse gennem skolens bestyrelse.
Organisation:
En sammenhængende klub for børn i 3. (1.april) til og med 6. klasse.
En klub med differentierede klubtilbud, der tager høde for lokalområdet og målgruppen.
En klub, der tilgodeser almenområdet og børn med særlige behov.
Et klubtilbud, der er et fritidstilbud med voksentilsyn.
Et klubtilbud, hvor der ikke er fremmødekontrol.