Åben skole

På Uglegårdsskolen arbejder vi med åben skole på mange måder. Vi har blandt andet hvert år besøg af Solrøds erhvervslivs håndværkere, de giver vores 6. klasser mulighed for at afprøve forskellige fag inden for håndværket. Det er en stor succes, og alle bliver meget klogere på, hvad det vil sige at lave noget med sine hænder.

Åben skole –  begrebsafklaring

Åben skole handler om elevernes læring og dannelse i relation til verden omkring skolen.

Åben skole er elevernes møde med det omgivne samfund og samfundets møde med skolen.

I en dagligdags fortolkning handler Åben Skole om, at elever møder verden udenfor skolen ved at tage ud af skolen eller ved at få besøg på skolen.

Møderne mellem elever og samfund skal være med til at kvalificere elevernes læring og dannelse, så de på sigt bliver kompetente, kritiske og nysgerrige medborgere.